Bureau Nationale Ombudsman migratie

Voor het intranet van De Nationale Ombudsman hebben we grote stappen gezet met het upgraden van het Umbraco CMS van versie 7 naar de hoogste versie. Omdat bij versie 10 van Umbraco het onderliggende framework is verandert kan je deze upgrade niet zomaar even draaien.

Xuntos Developer achterkant LR

We gaan terug naar de maand augustus in het jaar 2014 toen wij op basis van Umbraco 7.1 een interactieve intranetomgeving mochten maken voor de Nationale ombudsman. Nu zijn we iets meer dan 9 jaar verder en is de stap genomen om te upgraden naar Umbraco 12 (en vervolgens naar de hoogste versie). De end of life van Umbraco 7 was een duidelijke aanleiding. Wij hebben wel meerdere websites geupgrade naar recentere Umbaco versies, maar gezien de complexiteit van de functionaliteiten was deze upgrade een enorme uitdaging. 

De upgrade

Zoals bij elke upgrade, is er altijd een voortraject waarin wij met de klant in overleg gaan om te bepalen wat de upgrade inhoud en waar rekening mee gehouden moet worden. 

Consessies doen

Zoals bijna alle websites en intranets die wij de afgelopen jaren hebben mogen ontwikkelen hebben wij altijd geluisterd naar wat de klant wil en daar passende oplossingen voor gezocht binnen het CMS. Umbraco leent zich ervoor om gemakkelijk te kiezen voor maatwerk oplossingen, waar wij ons in de loop van de jaren steeds meer in gespecialiseerd hebben.

Een voordeel is natuurlijk dat de klant vrij is om te bepalen wat zij beheerbaar wilt hebben en wij zorgen er dan voor dat dit passend in het CMS doorgevoerd wordt. Een nadeel is dat bepaalde Data Types in het CMS bij een upgrade veranderen of zelfs verwijderd zijn. Het is dan aan ons om samen met de klant te bepalen welke oplossingsrichting wij kiezen.

Kiezen wij ervoor om deze property te verwijderen (of te laten wat het nu is) en het op een later moment opnieuw in te bouwen? Of kiezen wij ervoor om dit meteen om te bouwen? Deze consessies stonden centraal in deze migratie.

Van on-premise naar Azure

Het oude intranet was on-premise geïnstalleerd bij de klant op de server. Tegelijk met de migratie van het CMS, is er ook meteen werk gemaakt van de verhuizing naar een eigen Azure omgeving. Aangezien het een intranet is, moest de authenticatie van de gebruikers aangepast worden van Windows AD naar Azure AD.

In samenwerking met de IT Partner UNO is deze Azure omgeving geïnstalleerd en geconfigureerd.

Stap voor stap upgraden

Aangezien de versie van Umbraco niet meer gesupport werd door Umbraco, werd er geadviseerd om te upgraden naar (op dat moment) de nieuwste versie van het CMS. Aangezien een upgrade van Umbraco 7 naar Umbraco 12 ook een verandering van framework betrof, moesten wij dit stap voor stap uitvoeren.

De eerste stap was om naar de laatste versie van Umbraco 7 te upgraden. De stappen daarna spraken voor zich, dus elke keer 1 versie omhoog. In het CMS werd ook gebruik gemaakt van UmbracoForms. Aangezien de formulieren vanaf versie 8.5 in de database opgeslagen werden, moesten wij ervoor zorgen dat deze fysieke bestanden beschikbaar waren binnen het project.

Custom helperfunctions

In dit project hadden wij te maken met zelf gemaakte Data Types. Doordat de migratie ervoor zorgde dat wij overstapten van .NET Framework naar .NET Core, moesten wij hiervoor nieuwe zelfgemaakte Data Types voor maken. Voor elk Document Type waar dit Data Type op te vinden was, hebben wij de propertydata van over moeten zetten.

Dit hebben wij gedaan door een zelfgemaakte functie te schrijven die de oude waarde omzette naar de nieuwe waarde. Hierdoor was het dus mogelijk om zoveel als mogelijk data automatisch te migreren en daardoor dus de klant te ontlasten.

Azure Search

Waar in het verleden gebruik werd gemaakt van Elastic Search, hebben wij er in de nieuwe situatie voor gekozen om gebruik te maken van Azure Search. Daar waar er in de oude omgeving veel problemen ervaart werden met het filteren van de zoekresultaten, hebben wij dit nu meteen opgelost door voor deze nieuwe manier van indexeren van de data te kiezen.

Ook deze functionaliteit hebben wij in samenwerking met de IT Partner UNO bewerkstelligd in de Azure omgeving van de klant. Met deze manier van indexeren is het allemaal netjes gebundeld binnen het pakket van Azure, waardoor de onderhoud ook gemakkelijker is.

Wil jij een upgrade laten uitvoeren?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel neem dan contact met ons op.
Stuur een whatsapp berichtje naar 06-83507385 en wij bellen je z.s.m terug.
Bellen mag natuurlijk ook 🙂

Kennismaken met een kop koffie?

Pascal van Assendelft LR

Stel je vragen aan Pascal Account & Projectmanager

Wil je een vraag stellen of een kennismaking plannen?
Vul onderstaand formulier in.

Bedankt voor het invullen van het formulier. Jouw bericht is goed verzonden. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.